Tel: 0229 - 27 24 23

PROTONWEG 26 1627 LD HOORN

Tel: 0229-272423

Protonweg 26 - 1627 LD - Hoorn

squarda tuning

extra power

Squadra Tuning, chiptuning voor Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Abarth. Inmiddels is Squadra Tuning  uitgegroeid tot een begrip onder de liefhebbers van Alfa Romeo

DE SQUADRACHIP


Alle Squadrachips worden geheel in eigen beheer ontwikkeld Hierbij worden diverse tabellen van het motormanagement systeem optimaal aangepast:

Aanpassingen voor benzine motoren

Voor oudere Motronic systemen tot ongeveer 2001 kunnen de volgens parameters worden aangepast.
1) Ontsteking bij nullast (stationair).
2) Ontsteking bij deellast situatie.
3) Ontsteking bij vollast (plank gas).

Latere systemen maken geen onderscheid meer tussen nullast, deellast en vollast. Daar loopt alles in elkaar over.
4) Mengsel bij nullast (stationair).
5) Mengsel bij deellast, injectietijd.
6) Mengsel bij vollast.

Ook hier geldt dat er bij latere systemen geen onderscheid meer wordt gemaakt. Er is nu 1 tabel voor alle omstandigheden.
7) Gebied waarbinnen de lambda sonde regelt.
8) Schakelmoment inlaatspruitstuk lengte.
9) Schakelmoment nokkenasversteller. Bij de laatste generatie JTS vind de nokkenasverstelling compleet variabel plaats. Ook daarin gaan we op zoek naar verbeteringen.
10) Stationair toerental.
11) Toerenbegrenzer.
12) Snelheidbegrenzer. Er wordt vaak gedacht dat deze in de software zit. Dat moet iets genuanceerd worden. Hij zit er wel in maar is tot op heden nog nooit actief aangetroffen.
13) Pingelbescherming. Bij zeer hoge koelwatertemperaturen (vanaf 100 graden) en een zeer hoge inlaatluchtemperatuur (vanaf 50 graden) bestaat een verhoogde kans op pingelen. Omdat de voorontsteking vroeger staat dan standaard is de correctie hierop onder bovenstaande omstandigheden ook aangepast, zodat ook onder zware omstandigheden geen verhoogd risico op pingelen bestaat.
14) Gasklepoverdracht. De modernste injectiesystemen zijn uitgerust met het zogenaamde "drive by wire" systeem. Dit betekent een vol electronische aansturing van de gasklep. Deze overdracht wordt wanneer zinvol aangepast. Dit geeft een veel vlottere reactie op het gaspedaal. Maar er kan ook worden gekozen voor een echte vermogensbeperking. Dit is alleen van toepassing op modellen met het zogenaamde STR wat staat voor Sport Throttle Response.

Winstmarges
Bij chiptuning is voor atmosferische motoren een winst mogelijk tussen de 5 en 10%, afhankelijk van de marges die de fabrikant heeft ingebouwd. Bij turbomotoren ligt dit percentage rond de 25% Ook dit is weer afhankelijk van de fabrikant. Hier zijn uitlaat, inlaat en type turbocompressor van grote invloed. De stijging van het koppel ligt rond de 5 tot 15% afhankelijk van het toerental. Bij lagere toerentallen is de winst vaak groter (10-15%) dan bij hogere toerentallen (5-10%), waar juist het maximum koppel van de motor ligt. Voor turbomotoren ligt de koppelwinst zo rond de 20 tot 30% verdeelt over het toerengebied.

Tijden veranderen
Bovenstaande schreven wij ongeveer begin 2001. In de loop der jaren is er echter veel veranderd. Injectiesysteem zijn veel beter regelbaar geworden. Daardoor kan er steeds dichter naar de pingelgrens geregeld worden. Dat betekent dat de marge voor wat betreft de ontsteking wel zo'n beetje weg is. Als chiptuner valt daar dus niet veel meer te winnen. Men kan het hooguit nog halen uit een exactere mengselsamenstelling en wanneer mogelijk een iets andere instelling van de variabele verstelbare nokkenassen. De Alfa 159 2.2 JTSen de Alfa MiTo 78 pk zijn daar de mooie voorbeelden van. En dat terwijl andere aanbieders er nog van overtuigt zijn dat men met 3 graden meer voorontsteking 10 pk kan winnen. Dream on !! Die tijd is al lang geweest.

Zelf voor turbomotoren zijn de tijden veranderd. Vroeger pakte men nog zo'n 20-25% door de druk op te voeren en de ontsteking en het mengsel juist in te stellen. De T-jet motoren laten iets heel anders zien. De MiTo 1.4 T-jet 155 pk is daar een mooi voorbeeld van. De turbo wordt maar net groot genoeg gekozen voor het gewenste vermogensbereik.

Het meest overtuigende bewijs dat er maar wat geprutst wordt is opnieuw de MiTo 78 pk. Tot nu toe heeft nog niemand van de algemene aanbieders door dat dit een elektronisch begrensde 95 pk motor is. Men belooft voor het gemak 84-86 pk. De gebruikelijke 8-10% regel.

Aanpassingen voor JTD motoren

Een dieselmotor levert hogere prestaties wanneer er meer brandstof wordt ingespoten. Echter software technisch zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. De goede en de verkeerde. In de basis moet men ervoor zorgen dat het programma het werk doet. Uiteindelijke vertelt men het programma dat er meer brandstof moet worden ingespoten. Dat klinkt simpel maar is het blijkbaar niet als we kijken naar de puinhoop die andere aanbieders er soms van maken (zie het artikel vreemde praktijken). Met alle kwalijke gevolgen van dien.  Daar vertelt men pas aan het einde van het programma dat er meer brandstof moet worden ingespoten. Een zeer wezenlijk verschil.

Behalve koppel- en vermogenstoename richten we ons ook op een aantal andere zaken.

1) Stationair toerental. Binnen een marge van 800-900 toeren zoeken we het toerental waarbij de motor zo trillingsvrij mogelijk loopt
2) Gaspedaalreactie. Met de gaspedaalreactie kan men het gehele karakter van een auto veranderen. We houden 'm meestal rustig in het onderste gedeelte van de pedaalslag om manouvreren en file rijden aangenaam te maken, en wat wilder in het middengebied. Tevens bekijken we altijd goed of vol vermogen niet bij bijvoorbeeld al 60% pedaalslag gehaald wordt.
3) Koppelbeperking in 1, 2 en soms 3e versnelling. Sommige diesels leveren na tuning zoveel koppel dat het raadzaam is dit te beperken in lagere versnellingen om dramatische spinnen van de wielen te voorkomen. Tevens voorkomen we overmatige belasting van differentieel en aandrijfassen.
4) Beperking van koppel en vermogen bij lage temperaturen. Het is nooit goed om van een koude motor volle prestaties te verlangen. Daarom beperken wij deze. Tussen 70 en 80 graden komt het volledige getunde potentieel los.
5) Beperking van koppel en vermogen bij te hoge temperaturen. Hetzelfde geldt voor hoge temperaturen. Vanaf 97 graden wordt het koppel en vermogen steeds meer beperkt.

Ontwikkeling JTD motoren
Net als bij de benzine motoren zijn er ook veranderingen te bespeuren bij dieselmotoren. Turbo's worden kleiner waardoor ze eerder oppakken. Dat gaat ten koste van de marge op hogere toeren. Alfa GT JTD 16v is daar een voorbeeld van. Het geleverde koppel van de motoren komt steeds dichter in de buurt van het maximaal te verdragen koppel van de koppeling. De Alfa 159 1.9 JTD 16v is daar een voorbeeld van. De motor kan veel meer dan 370 Nm leveren, maar de koppeling geeft het dan vroegtijdig op. Dan zijn er motoruitvoeringen welke het als het ware net niet zijn. Dwz dat men als fabrikant het net niet goed voor elkaar heeft. De Alfa 159 2.4 JTDm 20v 200 pk is daar een voorbeeld van. Tuning van deze auto is gewoon lastig. Daarbij zijn er fabrieksmatig technisch onvolkomenheden waardoor er roetfilter problemen ontstaan. Wij als tuners krijgen dan vaak de het vingertje toegewezen. Wij weten echter beter. Dat het ook gewoon goed kan bewijzen genoeg andere uitvoeringen. De Alfa 159 1.9 JTDm 8v is een fijne auto om te tunen. Net als alle 1.9 JTD 115 pk uitvoeringen.

De chiptuningsmarkt
We willen toch weer even een link trekken naar andere, algemene aanbieders. Zij lijken alleen maar in percentages te denken. 20% meer koppel en vermogen en dat is het dan. In de praktijk weten wij van bepaalde modellen dat het zeker niet kan of dat er juist meer te behalen is. Dat betekent dus dat zij het in werkelijkheid niet halen of dat, als ze het wel halen, binnen no-time problemen veroorzaken. Hun vaak "verkeerde weg naar Rome" leidt overigens ook steeds vaker tot roetfilter problemen. Simpelweg omdat hun aanpak het regeneratieproces van het roetfilter verstoord.

In het algemeen kunnen we zeggen dat we ons oprecht zorgen maken over de ontwikkelingen binnen de chiptuningsbranche. Natuurlijk is het voor ons als speler op de markt het beste om ze maar lekker door te laten slapen. Maar de geïnteresseerde leek heeft er wel mee te maken. Die weet niet waar ie aan toe is. De ene partij zadelt ze op met mooie beloftes via allerlei verleidelijke marketing technische lokkertjes zoals enorme winsten in combinatie met brandstofbesparing en overname van fabrieksgarantie. Bij de andere partij wordt hij weer op aarde terug gebracht door de serieus werkende aanbieder met een realistisch verhaal en een recht door zee no-nonsense mentaliteit. Daarom raden we eenieder die chiptuning overweegt aan om zich eerst goed te oriënteren op deze markt.

foto

van de chip